Sveriges Television

Chromecast-symbolen saknas

Uppdaterad

Innan du hör av dig till oss vill vi att du genomför följande steg. Du kan börja med att:

  1. Installera om appen och starta om apparaten
  2. Omstart av Chromecast genom att dra ut sladden i två minuter
  3. Om det fortfarande inte fungerar vill vi att du testar åtgärderna nedan

Iphone

Kontrollera att din enhet är ansluten till samma nätverk genom att:

  1. Öppna appen Google Home på din iPhone, iPad eller iPod touch.         

  2. Välj fliken Hem (Home) längst ner till vänster på skärmen        
  3. Bläddra ner till sektionen Enheter (Devices) och leta reda på din Chromecast   

    • Om din Chromecast visas använder den samma nätverk som din iOS-enhet                     

    • Om din Chromecast inte visas kan den vara ansluten till ett annat nätverk än din iOS-enhet. Support för att byta nätverk finns på Googles supportwebbplats.

  4.  Prova SVT igen när din Chromecast använder samma nätverk som din iPhone, iPad eller iPod touch.

Starta om din enhet.

  1. Dra ur kontakten från din Chromecast och vänta i 15 sekunder.

  2. Sätt sedan i kontakten igen och vänta tills Chromecast har startats om.
  3. Prova SVT igen när Chromecast har startats om.

Android

Rensa cache för Google Services. På Android gör du så här:

  1. Öppna telefonens inställningar
  2. Välj Appar och meddelanden
  3. Välj Appar
  4. Välj Google Play-tjänster
  5. Välj Lagring
  6. Välj Hantera utrymme
  7. Välj Rensa all data och tryck OK
  8. Gå till Play Store och ominstallera SVT Play

Kontrollera att din enhet är ansluten till samma nätverk:

  1. Öppna appen Google Home på din Android-enhet.        

  2.  Välj fliken Hem (Home) längst ner till vänster på skärmen.
  3. Bläddra ner till sektionen Enheter (Devices) och leta reda på din Chromecast   
    • Om din Chromecast visas använder den samma nätverk som din Android-enhet.                    

    • Om din Chromecast inte visas kan den vara ansluten till ett annat nätverk än din Android-enhet. Support för att byta nätverk finns på Googles supportwebbplats.

  4. Prova SVT igen när din Chromecast använder samma nätverk som din Android-enhet.

Starta om din enhet:

  1. Stäng av din Android-mobil eller Android-surfplatta genom att hålla ner på/av-knappen.          

  2. Bekräfta att du vill stänga av enheten.            

  3. Tryck på på/av-knappen igen för att slå på enheten.             

  4. Prova SVT igen när din enhet har startats om.

Webb

Om du använder Chrome kan du inaktivera onödiga tillägg innan du försöker igen. Så här inaktiverar du tillägg i Chrome: 

  1. Skriv chrome://extensions i Chromes adressfält.

  2. Inaktivera alla tillägg som för närvarande är aktiverade i listan över tillägg (aktiverade tillägg är markerade i blått)
    - OBS: Tillägg som står listade under Chrome-appar (Chrome Apps) behöver inte inaktiveras.

  3. Prova SVT Play igen

Om dessa steg löser problemet kan du försöka aktivera dina tillägg ett i taget för att se vilket av dem som förhindrar att vissa sidor på SVT Play laddas ordentligt.

En tillfällig lösning är att casta hela sidan genom följande steg:

1. Uppe till höger finns tre punkter (under X) som betyder Anpassa och kontrollera Google Chrome.

2. Öppna denna och välj. Casta som finns i mitten.

Kontakta oss 

Om det program/klipp du vill se fortfarande hackar, slutar för tidigt eller inte startar alls är du varmt välkommen att kontakta svtplay@svt.se så ska vi försöka hjälpa dig. Ha gärna med följande information när du kontaktar oss eftersom det underlättar vår felsökning:

  • TV-modell + firmware-version
  • App-version (appens inställningar)
  • Chromecast-version
  • Exempel på program där det inte fungerar
  • Om felet förekommer på andra videotjänster
  • Hur länge du upplevt felet

Guide taggad med: Chromecast