Draknästet

Draknästet (Dragons' Den) är tillbaka i Sverige och i SVT. Entreprenörer presenterar sin affärsidé och söker investering från Drakarna.

Drakarna Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Lena Apler och Jonas Tellander i SVT:s tv-program Draknästet.

Programmet har premiär den 31 augusti på SVT Play och i SVT1.

Drakarna är:

  • Shervin Razani
  • Sara Wimmercranz
  • Lena Apler
  • Jonas Tellander
  • Fredrik Eklund (gäst-drake)
  • Ash Pournouri (gäst-drake)
  • Hanna Widell (gäst-drake)
  • Christian von Koenigsegg (gäst-drake)

Varför gör SVT Draknästet? 

Draknästet är ett välkänt tv-format för publiken, som SVT tidigare sänt åren 2009–2010, men entreprenörskap har aldrig varit så aktuellt för så många som det är nu. Särskilt för unga blir företagande mer och mer lockande. 

Vi tror det finns ett jättestort intresse bland många att lära sig mer om vad som är en bra affärsidé och hur man får till en framgångsrik verksamhet. Programmet erbjuder en fantastisk möjlighet för människor från hela Sverige att få sina affärsidéer prövade av kunniga och etablerade investerare. Att låta sig inspireras av modiga och drivna människor som brinner för sina idéer och samtidigt som tittare få en unik inblick i hur investerarna tänker – när de med stor omsorg väljer vilka idéer de vågar satsa sina pengar på och inte. 

Är det SVT som delar ut pengar från public service-avgiften? 

Nej. Det är drakarna som medverkar i programmet agerar utifrån sig själva som affärsänglar. En affärsängel är en privatperson som satsar sitt eget kapital i nystartade företag, som en form av riskkapital. Drakarna representerar inte heller de företag de i dagsläget driver, utan agerar helt självständigt som privatpersoner. SVT bidrar inte på något sätt med pengar till drakarna att dela ut i programmet. Det är helt och hållet drakarnas egna val vilka idéer de investerar i och inte. 

Innebär Draknästet att företag får göra reklam i public service? 

Entreprenörerna som presenterar sina affärsidéer gör det inför drakarna och fokus ligger på att sälja in sin affärsverksamhet för investering, inte marknadsföra sina specifika produkter/tjänster till konsument/tv-tittaren. Företaget eller varumärkets namn behöver dock nämnas/visas och produktens/tjänstens egenskaper ibland också demonstreras för förståelsens och allmänintressets skull. Varumärken exponeras dock väldigt sparsamt i enlighet med SVT:s regler för otillbörligt gynnande. 

Läs gärna mer om reklam i SVT i vår guide Frågor och svar om reklam, logotyper och sponsring i SVT.

Vad händer efter programmet? 

Det är upp till varje drake att efter programmet gå igenom sina överenskommelser mer i detalj med respektive entreprenör, för att därefter slutföra affären dem emellan. Ambitionen är alltid att drakarna ska genomföra de investeringar de erbjuder i programmet, men SVT har ingen inverkan eller insyn i hur de slutgiltiga affärerna ser ut. Det förekommer att drakarna, av olika affärsmässiga skäl, inte fullföljer sin investering efter programmet. Det kan också vara så att entreprenörer som fått investering i Draknästet i efterhand tackar nej till erbjudandet. 

Sök efter svar och guider

Hittar du inte det du letar efter? Kontakta oss