Sveriges Television

Samsung TV-buggar på SVT Play

Uppdaterad

Samsung Smart TV stängs ner när en använder SVT Play

På grund av ett tekniskt fel stängs Samsung Smart TV-modeller från år 2016 och tidigare av när en använder SVT Play. Felet brukar uppstå efter ca 15-20 minuters användning.

Samsungs uppdatering till firmware version 1221 ska lösa problemet för senare TV-apparater från Samsung, så om du stöter på detta kan du prova att uppdatera mjukvaran i din TV och se om det hjälper. Om ingen uppdatering finns till den modell som du har kan du prova någon av de tillfälliga lösningarna nedan.

Förslag för att tillfälligt lösa problemet

Det finns vissa åtgärdet som har löst felet hos några användare: 

  • Om du har en tv-box med kanaler på inkopplad: välj den HDMI-ingången som källa på TVn och prova att starta SVT Play efter det.
  • Avaktivera Anynet eller Anynet+.
  • Återställ TVn.
  • Koppla ur eventuella HDMI-sladdar medan appen körs.
  • Stänga av autoavstängningen på Inställningar (Settings) > Allmänna (General) > Ekolösning (Eco Solution) > Autoavstägning (Auto Power Off).


SVT Play fryser på Samsung Smart TV


Vissa användare har problem med att SVT Play-appen "fryser" vid uppstart på Samsung Smart TV. Det går då inte att navigera i appen alls.

Om du upplever samma problem så kan du prova om något av följande löser problemet:

  • Förslag 1:
  1. Dra ut alla apparater som är inkopplade med HDMI till TVn
  2. Gör en hel omstart, dvs håll in powerknappen på fjärrkontrollen i ca 5 sekunder (eller dra ur strömsladden).
  3. Starta om SVT Play
  • Förslag 2:
  1. Gå till hem-menyn
  2. Välj "Direkt-TV: Kabel"
  3. Starta SVT Play