SVT

Frågor och svar om SVT:s utbud av sport

Uppdaterad

Foto: TT Nyhetsbyrån. Publikhavet på Finnkampen.

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om SVT:s utbud av sport.

Sport engagerar, underhåller och berikar – en del av SVT:s uppdrag. Sport är också en vattendelare och vi förstår att alla inte tycker om det. Men att sport engagerar syns inte minst på bilden ovan från folkhavet under Finnkampen.

SVT ska erbjuda ett mångsidigt programutbud som tilltalar såväl den stora, breda publiken som specialintresserade målgrupper. Sportredaktionen har därför som ambition att hitta något för alla.

Att många tilltalas och uppskattar sport hos SVT ser vi också på de stora publiksiffrorna som sport i SVT genererar. Några av årets mest sedda program kommer alltid från kategorin sport.

Hur mycket sport sänder ni?

Ett vanligt år sänder vi cirka 9 procent sport, vilket kan jämföras med bland annat 16 procent fiktion, 10 procent kultur och musik samt 8 procent underhållning. 

Mer statistik hittar du på https://siffror.svt.se.

Det vill säga får drama mer utrymme i tablån, även om det ibland får flytta på sig. Nästan året runt visar vi en serie varje vardag, detta tillsammans med allt annat drama som vi visar i form av film, serier och föreställningar. Vi sänder en hel del fakta och kultur i Kunskapskanalen och på SVT Play för den som hellre vill se det.

Varför sänder ni ibland sport i två kanaler samtidigt? Varför sänder ni sport istället för andra program?

Sport har ett högt aktualitetsvärde. Det vill säga att sändningen har ett högt värde där och då, och trappas av med tiden. Ett stavhopp är inte lika spännande om en månad (vissa undantag haha). Skulle vi visa sport-sändningen vid ett senare tillfälle skulle det vara pengar ner i sjön, för det skulle inte vara av lika högt värde.

Sportsändningar är en nyhetshändelse. SVT ska bevaka vår omvärld, däribland sport. Det är sällan tider vi kan påverka och då får vi flytta övrigt utbud. 

Det är många som är engagerade i sport och vi ska ha ett utbud för dem. Om vi då har två sporthändelser som sker samtidigt så är det av värde att sända det där och då.

Vi förstår att alla inte har tillgång till SVT Play, men är man intresserad att testa eller lära sig mer är man välkommen att mejla svtplay@svt.se. Förhoppningsvis kan vi i framtiden utnyttja SVT Play mer utan att krockar uppstår. Vi arbetar efter att hitta en mer flexibel lösning, men vi är ännu inte där. Vi jobbar på det!

Varför publicerar ni inte bara programmet/avsnittet på SVT Play? Det är en mycket bra fråga. Ibland kan det handla om att vi vill synka vår linjära tablå (SVT1/SVT2/SVT Barn/Kunskapskanalen) med SVT Play. Med långkörare som Själens röda rum, Love child, med mera, så blir det otroligt rörigt om vi skulle skilja på tio avsnitt efter ett halvår. Ibland beror det på rättigheter, att vi inte bara kan publicera programmet på SVT Play, utan ska visa det samtidigt i våra linjära kanaler (SVT1/SVT2/SVT Barn/Kunskapskanalen).

Vi förstår att man vill se sin serie, sitt program. Att man inte kanske vill se sport. Det betyder inte att vi inte prioriterar de andra programmen. Det är helt enkelt inte sant. Men allt kan inte vara topprioriterat varje vecka. Ibland är det mycket sport, ibland är det mycket drama, ibland mycket underhållning, ibland mycket humor. Det varierar över tid! Vi hoppas man förstår SVT:s uppdrag och vi vill, med handen på hjärtat, skapa ett bra innehåll för så många.

Varför har SVT inte en sport-kanal?

Den främsta anledningen är att det skulle vara en kostsam investering, både när det gäller tid, energi och pengar. Det är resurser vi hellre investerar i att utveckla SVT, vårt utbud och våra tjänster.

Sedan har vi inte tillräckligt med sportinnehåll för att fylla en sportkanal. Vi har intensiva perioder med sport, som under mästerskap, men det är faktiskt mer ett undantag än en regel.

En sport-kanal skulle vara en kortsiktig dyr investering eftersom vi rör oss mer och mer mot digitala lösningar, så som SVT Play, där innehåll inte kommer att krocka och behöva flyttas på samma sätt.

Guide taggad med: Företaget SVT Sport Tablå