Sveriges Television

Lågt eller inget ljud i SVT Play

Uppdaterad

Om du stöter på ljudproblem när du försöker titta på SVT Play kan det bero på ett problem med själva innehållet, dina enhetsinställningar eller din nätverksanslutning.

I de flesta fall kan det fungera att installera om appen (telefon), koppla ut strömförsörjningen (TV och TV-box) eller testa en annan webbläsare (dator). Om det fortfarande inte fungerar vill vi att du följer guiden nedan. 

Webb

Försök att spela upp en annan serie eller film. 

Om det är en video som krånglar vill vi att du kontaktar oss på svtplay@svt.se så tar vi det vidare.

Kontrollera att volymen är uppskruvad på både SVT Play-spelaren och datorn.

1. Klicka på Spela upp för att börja titta på en serie eller film på SVT Play.

2. När en video spelas upp, leta reda på volymikonen i spelarens kontrollfält. Håll muspekaren över ikonen tills du ser volymreglaget. Dra sedan reglaget ända upp för maximal volym.

3. Om du tittar i en webbläsare ska du se till att ljudet i webbläsarfönstret inte är avstängt genom att leta efter Ljud av-ikonen på SVT Play-fliken under uppspelning. Om ljudet är avstängt trycker du på ljudikonen.

4. Se till att volymen på din dator också är uppskruvad.

Stäng andra webbläsarflikar, appar eller program

SVT Play streamingprestanda kan förbättras om du stänger andra flikar i din webbläsare och andra appar och program som använder datorns minne och bearbetningsresurser.

Har du installerat ett antivirusprogram?

Ibland kan antivirusprogram störa spelaren som SVT Play använder för att spela upp serier och filmer.

  • Avsluta ditt antivirusprogram och spela upp serien eller filmen igen.
  • Om en film eller serie fortsätter att spelas upp när du har avslutat ditt antivirusprogram kan det tyda på att programvaran är inaktuell eller att den oavsiktligt hindrar SVT Play från att spela upp. Kontakta tillverkaren av ditt antivirusprogram för att få hjälp med dessa problem.

Apple TV

1. Välj Inställningar på Apple TV:s hemskärm.

2. Välj Ljud och video.

3. Välj Dolby (Surround-ljud för Apple TV 4).

4. Välj Auto för att aktivera surround-ljud (Bästa tillgängliga kvalitet för Apple TV 4).

5. Prova SVT igen.

Om ljudvolymen fortfarande är låg upprepar du steg 1–3 och väljer sedan Av för att inaktivera Dolby (Stero för Apple TV 4). Prova sedan SVT igen.

Samsung smart-TV 


1. Tryck på knappen Meny på fjärrkontrollen till din Samsung-tv.

2. Välj Ljud.

3. Välj Ytterligare inställningar.

4. Om du inte ser Ytterligare inställningar väljer du.

5. Ställ in Automatisk volym på Normal.

6. Prova SVT igen.

Nvidia Shield

1. Välj Inställningar (Settings) på Nvidias startskärm.

2. Välj Bild och ljud (Display & Sound).

3. Välj Avancerade inställningar (Advanced settings).

4. Välj Surround-ljud (Surround Sound).

5. Välj Auto.

6. Prova SVT Play igen.

Kontakta oss 

 
Om det endast är en video som inte fungerar på SVT Play vill vi att du kontaktar oss på svtplay@svt.se. Om det är flera videos som inte fungerar vill vi att du skriver med teknisk information när du hör av dig till oss eftersom det underlättar vår felsökning. På denna sida kan du läsa mer om vilken information du ska ha med. 

 

 

 


 

Guide taggad med: Ljud SVT Play