Sveriges Television

Melodifestivalen 2022: Appen

Uppdaterad

Sveriges bästa folkfest och app är tillbaka, Melodifestivalen!

För att appen ska fungera optimalt behöver du uppdatera din app till senaste version (8.2.8 och senare).

Vanliga frågor och svar

Jag kan inte starta appen, eller logga in, eller rösta? 

För att appen ska fungera optimalt behöver du uppdatera din app till senaste version (8.2.8). Uppdatera och testa sedan igen.

Jag får ett meddelande om att mitt konto är overifierat, hur kan jag göra för att rösta?

Du får troligtvis meddelandet för att det telefonnummer som tidigare har kopplats till kontot nu har kopplats till ett annat konto. Eller, om du precis har lagt till ett telefonnummer på ditt konto, så kan du få meddelandet om ett annat konto som tidigare hade samma telefonnummer kopplat till sig redan har hunnit rösta under kvällen.

För att verifiera kontot behöver du logga ut från ditt konto och sen logga in igen. I nästa steg kommer du behöva ange ett telefonnummer, då behöver du välja ett som inte har varit kopplat till ett konto som har röstat under kvällen.

Jag har tidigare loggat in med Facebook, hur gör jag nu för att logga in på mitt konto?

Du kan logga in genom att välja "Logga in" och sedan "Fortsätt med e-post". Ange sedan samma e-postadress som fanns på ditt Facebook-konto när kontot i Melloappen (eller Duo) skapades. En sexsiffrig kod kommer att skickas till din e-postadress som du sedan anger i appen. (Om du inte längre kommer åt e-postadressen som fanns på ditt Facebook-konto när kontot i Melloappen skapades - mejla till melloappen@svt.se.)

I nästa steg behöver du ange ett telefonnummer i appen. Efter det kommer en kod skicka via sms till dig. Efter att du har angett koden i appen är du inloggad. Nästa gång du loggar in räcker det med att du anger e-postadressen.

Du kan också ladda ner SVT:s andra app, Duo, och logga in med Facebook (det går fortfarande i Duo). Inne i Duo kan du ändra din e-postadress på ditt konto och sedan logga in med Melloappen med den nya e-postadressen. Melloappen och Duo använder samma konto.

Om du har en gmail-adress eller en annan e-postadress som är kopplad till Google kan du logga in utan att lägga till ett telefonnummer. Välj först "Skapa ett användarkonto" och sedan "Fortsätt med Google" (även om det verkar ologiskt). Du kommer att få ett felmeddelande. Välj sedan "Logga in" och sedan "Fortsätt med Google". Nu bör du bli inloggad på ditt konto.

Det står att jag befinner mig utomlands när jag ska rösta, men jag befinner mig i Sverige. Vad ska jag göra?

Testa att byt uppkoppling, använder du surf så byt till Wi-Fi eller vice versa. Kontrollera även att du inte har tjänster påslagna som gör att din IP-adress är hemlig eller gör så att du befinner dig utomlands.

Om du använder iOS 15 eller senare så kan du gå in på Inställningar - Ditt namn - iCloud och sen se om du har privat reläservice påslagen. Testa att slå av den funktionen.

Jag får ett felmeddelande när jag anger koden som skickats via e-post, vad ska jag göra?

Kontrollera att du har uppdaterat till senaste versionen av appen. Testa sedan igen.

Mello-loggan snurrar och jag kommer inte vidare när jag öppnar appen, vad ska jag göra?

Prova att avinstallera appen och sedan installera den på nytt. Din aktivitet finns sparad på ditt konto, så inga samlarkort eller troféer försvinner om du avinstallerar appen.

Jag försöker skapa ett konto med e-post men får ingen kod skickad via sms, vad ska jag göra? 

Välj "logga in med e-post" och ange din e-postadress. Du kommer att få ange telefonnumret på nytt och en ny kod kommer skickas ut.

Det står att jag måste uppdatera till senaste versionen av appen, vad ska jag göra?

Uppdatera till version 8.2.8 eller högre i App Store eller Google Play.

När jag tittar på bidragen så hör jag bara ljud, men ser ingen bild. Vad ska jag göra?

På vissa Android-devices så spelas tyvärr inte videon upp korrekt, det verkar bero på den förvalda videospelaren. Testa att byt till en annan videospelare (t.ex. VLC) eller så kan du så småningom se bidragen här: https://www.svtplay.se/melodifestivalen 

Jag försöker logga in med e-post men får ingen kod skickad via e-post, vad ska jag göra? 

Kontrollera att du har angett rätt e-postadress. Kontrollera även att mejlet inte har hamnat i din skräppost.

Kan jag använda appen från 2021?

Om du installerade appen under år 2021 så behöver du uppdatera till version 8.2.5 eller högre. Du hittar den senaste versionen i App Store (iOS) eller Google Play (Android).

Vad är Mello United?

I Mello United kan du titta på live-sändningar av Melodifestivalen och annat Mello-relaterat innehåll samtidigt som du skickar meddelanden till dina vänner i dina olika vängrupper. Under tävlingarna kan du också reagera på bidragen och hjärtrösta gratis på dina favoriter. Allt i samma vy!

Mello United är gratis och finns i App Store och Google Play (men endast för surfplattor).

Vilka systemkrav gäller för appen?

  • För att använda appen Melodifestivalen behöver du installera iOS 11 eller högre. 
  • Om du använder Android behöver du installera Android 7.0 eller högre.

För vissa funktioner kan, t.ex. inloggning via Apple, kan det krävas en högre version än iOS 11.

Vad kan jag använda appen Melodifestivalen till?

Du kan använda appen till att:

  • Hjärtrösta utan kostnad
  • Titta på Mello-innehåll dygnet runt
  • Hänga med backstage och få senaste nytt från artister och programledare i Melloflödet
  • Ställa frågor till artisterna i våra exklusiva app-sändningar
  • Samla och byta All Stars-kort
  • Skicka meddelanden till dina vänner i olika vängrupper
  • Tippa resultatet
  • Se hur vänner har röstat och tippat
  • Samla troféer

Kan jag använda appen utan att skapa ett konto?

Nej. Du behöver registrera ett konto för att använda appen. Det finns tre olika sätt att registrera ett konto:

  • Genom att verifiera dig via Google
  • Genom att verifiera dig via din e-postadress samt ditt mobilnummer
  • Genom att verifiera dig via Apple

Hur gör jag för att radera mitt konto?

Du kan radera ditt konto på här. Om sidan inte fungerar eller ser konstig ut så pröva gärna i en annan webbläsare, till exempel Chrome eller Firefox.

Kan jag ha flera användare på samma telefon eller surfplatta?

Ja. Du kan ha flera konton per telefon och surfplatta, men du måste logga ut och logga in för att byta användare.

Går det att använda appen utomlands?

Ja, det går att använda appen utomlands (i vissa länder). Men det går bara att rösta i appen om du befinner dig i Sverige.

Hur hjärtröstar jag?

Du hjärtröstar genom att välja ”Rösta” i menyraden längst ned i appen. Bläddra mellan bidragen genom att klicka höger eller vänster på pilarna längst upp. På bidraget som du vill rösta på klickar du på hjärtat tills det växer och cirkeln runt hjärtat är slutet. När det blir fullstort blir ett av de mindre ofärgade hjärtana ovanför det stora färglagt. Då har du skickat iväg en röst! Vill du rösta fler gånger gör du samma sak igen.

En hjärtröst är lika mycket värd som en röst med telefon men är helt gratis!

Du kan hjärtrösta upp till fem gånger på varje bidrag, när du vill under tävlingen, fram tills efter andra snabbreprisen.

Måste jag visa hur jag röstar?

Du kan själv välja om du vill visa hur du röstar för dina vänner. På ”Profil” kan du under fliken “Konto” ställa in det genom att slå av eller på “Dölj min röstning och tippning”.

Hur loggar jag ut ur appen?

Klicka på ”Profil” i menyraden. På vyn med kontoinställningar finns en Logga ut-knapp längst ned som du klickar på för att logga ut.

Vad händer om någon annan använder mitt konto?

Du bör inte låta någon annan använda ditt konto, läs gärna mer om det i våra villkor. Ifall någon olovligt använder ditt konto kan hen hjärtrösta från ditt konto och tippa, precis som om det vore du.

Kan jag telefonrösta med appen?                    

Nej, men i appen hittar du telefonnummer för de olika bidragen. Tänk på att telefonröster inte är gratis!

Varför måste ni veta mitt födelseår?

Vi behöver veta ditt födelseår för att kunna dela in dig i korrekt tittargrupp. I Melodifestivalen 2019 introducerades ett nytt röstningssystem, i vilket samtliga användare delas in i sju olika tittargrupper. Varje tittargrupp förfogar över en viss summa poäng som delas ut till bidragen.


Vad är tittargrupper?

En nyhet i Melodifestivalen 2019 var att alla som röstar delas in åldersbaserade tittargrupper. Alla användare av appen behöver därför uppge födelseår i samband med att de skapar ett konto i appen. Den ålder som du kommer att uppnå under 2022 bestämmer vilken tittargrupp du placeras i.

Tittargrupperna som appanvändarna delas in i har dessutom varsin distinkt färg. Om du t.ex. tillhör tittargruppen 30-44 år är din färg lila. Hjärtat som du röstar med i appen kommer att ha samma färg som din tittargrupp.

Så här ser de olika tittargrupperna ut:

  • Grön - 3-9 år
  • Turkos - 10-15 år
  • Blå - 16-29 år
  • Lila - 30-44 år
  • Rosa - 45-59 år
  • Röd - 60-74 år
  • Orange - 75+

De som röstar via telefon tillhör en sista, åttonde tittargrupp. Denna tittargrupp har ingen färg.

Det står att jag är ett år äldre än vad jag egentligen är?

Baserat på ditt födelseår delas du in i en tittargrupp. Eftersom vi inte vet när under året du är född så skriver vi ut den ålder som du kommer att uppnå under 2022. 

Är det någon åldersgräns på appen?

Nej, men du behöver vara född år 2019 eller tidigare för att vi ska kunna placera dig i en tittargrupp (Se “Varför måste ni veta mitt födelseår?” för mer info).

Jag har andra frågor, hur kan jag kontakta er?

Du når oss genom att mejla till melloappen@svt.se. Både i apparna Melodifestivalen och Mello United finns även fler frågor och svar i sektionen "Mer om appen".

Vad gör SVT med mina uppgifter?

Det kan du läsa mer om i villkoren.

Läs mer

Melodifestivalen och Eurovision

Melodifestivalen på SVT Play

Guide taggad med: Android App iOS Melodifestivalen