Sveriges Television

Problem med ljud i Chromecast

Uppdaterad

En del program på SVT Play har surroundljud, även kallat AC3 eller Dolby Digital 5.1. Det ger en bättre ljudupplevelse på de enheter som har möjlighet att ta emot och spela upp ljudformatet. Äldre enheter och enheter som inte stöder ljudformatet får fortfarande stereo-ljud på samtliga program.

Hur fungerar det? 

Tekniskt fungerar det så att SVT frågar, via din Chromecast-enhet, om tv:n eller hemmabioreceivern klarar av att spela upp det surround-ljud som SVT använder. Om du har en chromecast kopplad direkt till din tv och tv:n svarar oss att den har stöd skickar vi surround-ljud istället för det vanliga stereo-ljudet.

Varför fungerar det inte i min tv?

Trots att SVT genomfört utförliga tester inför lanseringen av ljudformatet kan det uppstå problem med det innehåll som har surround-ljud.  Det kan bero på inställningar i din tv eller hemmabioanläggning, eller att din tv inte fungerar enligt specifikation. Följande fel känner vi till sedan tidigare:

  • Låg ljudvolym
    Om du upplever att ljudet är lägre än för andra program, är det ett problem SVT är medvetna om och som vi jobbar på att lösa.
  • Inget ljud alls via inbyggda tv-högtalare
    Om du använder tv:ns inbyggda högtalare när du tittar på SVT Play via chromecast men inte får något ljud alls behöver du kontrollera om du har uppdaterat till den senaste programvaran för din tv. Mer information om hur du uppdaterar din tv hittar du på tv-tillverkarens hemsida.
  • Vid problem med ljud via extern hemmabioreceiver eller soundbar
    Testa först att använda de interna högtalarna i din tv och undersök om problemet kvarstår. Koppla loss högtalarna och ändra inställningar så att ljudet spelas upp internt. Om ljudet fungerar är det en konfiguration i din tv som behöver genomföras för att lösa problemet.

    Om du anslutit högtalaren via en optisk kabel eller coaxial digital kabel (även kallad S/PDIF eller toslink) till en stereoförstärkare eller soundbar som endast kan hantera stereo-signaler behöver du ändra inställningar i din tv. Det fungerar olika hos olika tillverkare och SVT kan inte hjälpa till med detta.

Hur kontaktar jag min tv-tillverkare? 

Här hittar du kontaktuppgifter till några av de vanligaste tv-tillverkarna:

Jag har fortfarande problem. Vad gör jag?

Hör då av dig till svtplay@svt.se med följande information:

  • Chromecast-modell, exempelvis:
    - Chromecast generation 1 (som en "sticka")
    - Chromecast generation 2/3 (som en "puck")
    - Chromecast Ultra (som en "puck" men lite större)
    - Inbyggd chromecast i TV:n
    - Inbyggd chromecast i tv-box, t.ex, ComHem Tv Hub, Canal Digital OnePlace, NVIDIA Shield TV‎
  • TV-modell, exempelvis:
    - Sony Bravia KD-55X8509C
    - LG OLED55C9
    - Samsung UE43RU6025
    - TCL 43DP600
  •  Eventuell hemmabioreceiver, steroeförstärkare eller soundbar kopplad till tv:n, samt hur den är kopplad. 

Relaterat

Guide taggad med: Chromecast Hörbarhet SVT Play