Sveriges Television

Så arbetar vi med intervjuer

Uppdaterad

Efter debatter och intervjuer i studio hör ibland tittare av sig. Vissa tycker att vi varit för snälla, vissa tycker att vi avbrutit så ofta. Nu förklarar vi hur vi arbetar. 


När vi gör intervjuer är vårt mål alltid att låta den vi intervjuar komma fram med sitt bästa svar eller bästa argument. 

Ett sätt att nå det är genom att ställa kritiska frågor. Då tvingas den som intervjuas att vässa sina argument och vara tydlig med sin ståndpunkt.

Intervjuer som görs i direktsändning ställer höga krav på programledaren. Om den som intervjuas inte håller sig till ämnet eller ger väldigt långa svar händer det att programledaren behöva avbryta gästen. Det är programledarens jobb att försöka få fram svar på de frågor som vi bedömer är viktiga för tittarna att få svar på. 

Syfte att tydliggöra 

Det finns inget egenvärde i att avbryta gäster utan vårt grundfokus är att tydliggöra en gästs syn på en aktuell fråga.

Det är också programledarens uppgift att framföra en frånvarande motståndares bästa argument, i de fall det bedöms som relevant. 

Att programledaren ställer frågor ur en annan synvinkel betyder alltså inte att det är programledarens egen åsikt som uttrycks, utan det är ett sätt att belysa frågan ur fler perspektiv och låta gästen vässa sina argument. Programledaren försöker också se till att den som intervjuas inte förvränger argument från motståndare som inte deltar i sändningen.

Inte egna uppfattningar 

SVT:s medarbetare ska i sändning inte ge utrymme för sina egna uppfattningar eller värderingar i kontroversiella frågor. Det kan strida mot kravet på opartiskhet.

Att vi ska vara opartiska behöver inte betyda att vi blir passiva eller okritiska – tvärtom är det en programledares eller reporters uppgift att genom kritiska frågor se till att ett ämne blir tydligt och allsidigt belyst.


Läs mer

Om demokratiparagrafen  

Om opartiskhet

SVT på fem minuter