Sveriges Television

Så arbetar vi med rubriksättning

Uppdaterad

Att sätta bra rubriker är en konst. En rubrik ska locka till läsning, ge en fingervisning om vad innehåller handlar om samt vara korrekt. Det vill säga att det rubriken säger ska ha täckning i texten.

Det måste sedan vara tydligt i huvudtexten vem som säger vad och i vilket sammanhang. 

Rubriksättaren vill få med så mycket som möjligt på ett litet utrymme. Den ska locka till läsning, även till ämnen som vid en första anblick inte verkar spännande. Det kan finnas viktigt och intressant information i texten som publiken skulle missa utan en lockande rubrik. 

Artiklarna ska hitta sin publik

Vi använder oss inte av så kallade "click baits", ett sätt att med en missledande rubrik lura publiken att klicka/läsa en artikel.

SVT behöver inte maximera antalet klick för att tjäna pengar. Däremot vill vi att så mycket som möjligt av det vi gör blir läst och att artiklarna hittar sin publik. 

Guide taggad med: så arbetar vi SVT Nyheter