Sveriges Television

Uppspelningsproblem Chromecast

Uppdaterad

Om du har problem med att ett program/klipp hackar, slutar för tidigt eller inte startar alls i din Chromecast kan du läsa den här artikeln för tips och råd.

Börja med att felsöka ditt nätverk, det kan du läsa mer om här, uppspelningsproblem i Play. Om det inte funkar, gör så här -

Obs: tänk på att den enhet du spelar ifrån och Chromecasten måste vara anslutna till samma nätverk.

App

  • Installera om SVT Play-appen och starta om din enhet
  • Starta om Chromecast genom att dra ut sladden i två minuter

Du kan även testa att rensa cache för Google Services. På Android gör du så här:

  1. Öppna telefonens inställningar
  2. Välj Appar och meddelanden
  3. Välj Appar
  4. Välj Google Play-tjänster
  5. Välj Lagring
  6. Välj Hantera utrymme
  7. Välj Rensa all data och tryck OK
  8. Gå till Play Store och ominstallera SVT Play

Webb

  • Om du använder webbläsaren Chrome, se till att du har den senaste versionen. Du hittar mer om informationen om det här
  • Se till att du har den senaste versionen av din enhet. 
  • Testa att casta på följande sätt:
    - Uppe till höger i webbläsaren finns tre punkter (under X) som betyder Anpassa och kontrollera Google Chrome.
    - Öppna denna och välj Casta som finns i mitten.

Kontakta oss

Om det program/klipp du vill se fortfarande hackar, slutar för tidigt eller inte startar alls är du varmt välkommen att kontakta SVTPlay@svt.se så ska vi hjälpa dig. Ha gärna med följande information när du kontaktar oss eftersom det underlättar vår felsökning:

  • TV-modell + firmware-version
  • App-version (appens inställningar)
  • Chromecast-version
  • Exempel på program där det inte fungerar
  • Om felet förekommer på andra videotjänster
  • Hur länge du upplevt felet

Läs mer

Installera Chromecast 

Chromecast symbolen saknas

Chromecast begär lösenord men kopplar aldrig upp

Guide taggad med: Chromecast Uppspelningsproblem