Sveriges Television

Varför sänder SVT trailers?

Uppdaterad

Vi försöker informera om vårt utbud på lite olika sätt, trailers är en vanlig typ av programinformation. Vi vet att de flesta tar till sig information om kommande program just via trailers, och vi vet att en bra guidning till kommande utbud är ett önskemål från många av våra tittare.


Vanligtvis visar vi trailers från och med en vecka innan programmet sänds. Vi vet att våra mest frekventa tittare tyvärr upplever alltför många upprepningar av trailers, medan majoriteten av publiken endast ser varje trailer 1-2 gånger. Vi försöker optimera vår trailing genom nya tekniska hjälpmedel som gör att vi bättre kommer kunna förutse vilken publik som får se vilken trailer, för att minska ”reklamtrötthet” hos de som tittar mycket på tv. Vi försöker också öka antalet versioner av varje trailer för göra det vi kommunicerar mer underhållande.

Vi ser kontinuerligt över hur vi kan informera på bästa sätt och vi jobbar också aktivt med att lägga ut information via andra plattformar, även om vi vet att våra egna kanaler är de mest effektiva i nuläget.

Vår kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala har bloggat om hur vi på SVT ser på våra trailers för dig som vill veta mera.


Varför informerar vi om nyhetsappen i våra sändningar?

Vi vill att alla som är intresserade av SVT:s nyheter ska få tillgång till nyheterna så smidigt som möjligt. Eftersom många i dag följer nyhetsflöden i sina mobiler har SVT också ambitionen att ständigt uppdatera för dessa nyhetskonsumenter. Det smidigaste är då att följa nyheterna via SVT:s app. Att det finns ett stort intresse för den informationen vet vi eftersom det är väldigt många som laddar ner nyhetsappen just när vi puffar för den i våra nyhetssändningar.


Om du har synpunkter på något särskild trailer, eller helt enkelt vill berätta hur du uppfattar vår programinformation, är du välkommen att skriva till oss på kontakt@svt.se.

Guide taggad med: SVT Tablå Trailers TV