Varför tror SVT Play att jag är utomlands?

En del av SVT:s innehåll kan du ta med dig utomlands medan en del titlar endast är tillgängliga i Sverige. Om du är i Sverige men SVT Play ändå tror att du är utomlands kan det bero på några olika faktorer. Här kan du läsa om dem, och hur du kan åtgärda problemet.

Fel IP-adress

Om du varit på en resa nyligen eller kopplat upp dig till ett tåg eller en bil som leder datatrafiken via utlandet kan SVT Play tro att du är utomlands.

Det kan också bero på något fel hos din internetoperatör. Vi får endast visa vissa program i Sverige och din dators IP-adress måste ha namnet SE. Du kan kontrollera din IP-adress på sidan: svtplay.se/debug

  • Om din IP-adress är registrerad utomlands och du är i Sverige rekommenderar vi att du tar kontakt med din internetoperatör (Exempel på internetoperatörer är Telia, Telenor, Bahnhof).
  • Om din IP-adress är registrerad i Sverige och du ändå blir blockerad kan du kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Om du använder ett publikt Wi-Fi och SVT Play tror att du befinner dig utomlands rekommenderar vi att du kontaktar den som ansvarar för Wi-Fiet.

Brandväggens inställningar

Kontrollera att din lokala brandvägg inte blockerar Flashplayer. Det kan förhindra att det går att spela upp klipp eller program.

I webbläsaren Chrome för Android är det möjligt att via inställningar minska mängden data som används. Det kan i sin tur medföra att vi tror att du befinner dig utomlands. För att lösa det måste du ändra inställningarna via "Settings -> Bandwidth Management -> Reduce Data Usage -> Off".

Att göra själv

Vi rekommenderar dig att rensa appens eller webbläsarens historik och cacheminne. Om du använder appen via iOS eller Android rekommenderar vi också att du installerar om appen. 

Sök efter svar och guider

Hittar du inte det du letar efter? Kontakta oss