Sveriges Television

Melodifestivalen 2020: Appen

Uppdaterad

Sveriges bästa folkfest och app är tillbaka, Melodifestivalen.


Mello-loggan snurrar och jag kommer inte vidare när jag öppnar appen, vad ska jag göra?

Prova att avinstallera appen och sedan installera den på nytt. Kontrollera även att du har uppdaterat till senaste version av appen.

Jag har avinstallerat appen och den fungerar när jag installerar den på nytt, men när jag stänger ned appen och öppnar den igen så snurrar Mello-loggan och jag kommer inte vidare, vad ska jag göra?

Om du ska rösta i tävlingen så rekommenderar vi att du inte stänger ner appen. Vi kan hjälpa dig med problemet om du mejlar till melloappen@svt.se, men det är inte säkert att vi kan hjälpa dig under själva röstningen.

Jag försöker logga in med e-post med får ingen kod skickad via e-post, vad ska jag göra? 

Kontrollera att du har angett rätt e-postadress. Kontrollera även att mejlet inte har hamnat i din skräppost.

Kan jag använda appen från 2019?

Om du installerade appen under år 2019 så behöver du uppdatera till den senaste versionen. Du hittar den senaste versionen i App Store (iOS) eller Google Play (Android).

Vilka systemkrav gäller för appen?

  • För att använda appen Melodifestivalen behöver du installera iOS 9 eller högre. 
  • Om du använder Android behöver du installera Android 4.4 eller högre.

För vissa funktioner kan, tex inloggning via Apple, kan det krävas en högre version än iOS 9.

Vad kan jag använda appen till?

Du kan använda appen till att 

  • hjärtrösta utan kostnad
  • hänga med backstage och få senaste nytt från artister och programledare i Melloflödet
  • ställa frågor till artisterna i våra exklusiva app-sändningar
  • samla och byta All Stars-kort
  • reagera på de olika bidragen
  • tippa resultatet
  • se hur vänner har röstat och tippat
  • samla troféer

Kan jag använda appen utan att skapa ett konto?

Nej. Du behöver registrera ett konto för att använda appen. Det finns fyra olika sätt att registrera ett konto:

  • Genom att verifiera dig via Facebook
  • Genom att verifiera dig via Google
  • Genom att verifiera dig via din e-postadress samt ditt mobilnummer
  • Genom att verifiera dig via Apple

Hur gör jag för att radera mitt konto?

Du kan radera ditt konto på här. Om sidan inte fungerar eller ser konstig ut så pröva gärna i en annan webbläsare, till exempel Chrome eller Firefox.

Kan jag ha flera användare på samma telefon eller surfplatta?

Ja. Du kan ha flera konton per telefon och surfplatta, men du måste logga ut och logga in för att byta användare.

Går det att använda appen utomlands?

Nej, appen Melodifestivalen fungerar bara i Sverige och följer samma regelverk som TV-programmet för röstning.

Hur hjärtröstar jag?

Du hjärtröstar genom att välja ”Rösta” i menyraden längst ned i appen. Bläddra mellan bidragen genom att klicka höger eller vänster på pilarna längst upp. På bidraget som du vill rösta på klickar du på hjärtat tills det växer och cirkeln runt hjärtat är slutet. När det blir fullstort blir ett av de mindre ofärgade hjärtana ovanför det stora färglagt. Då har du skickat iväg en röst! Vill du rösta fler gånger gör du samma sak igen.

En hjärtröst är lika mycket värd som en röst med telefon men är helt gratis!

Deltävlingarna
Du kan hjärtrösta upp till fem gånger på varje bidrag, när du vill under tävlingen, fram tills efter andra snabbreprisen.

Andra Chansen
Hjärtröstningen startar när första bidraget i respektive duell startar och pågår fram tills efter snabbreprisen. Du kan lägga upp till fem hjärtröster per bidrag.

Finalen
Du kan hjärtrösta upp till fem gånger på varje bidrag, när du vill under tävlingen, fram till efter andra snabbreprisen.

Måste jag visa hur jag röstar?

Du kan själv välja om du vill visa hur du röstar för dina vänner. På ”Profil” kan du under fliken “Konto” ställa in det genom att slå av eller på “Dölj min röstning och tippning”.

Hur loggar jag ut ur appen?

Klicka på ”Profil” i menyraden. På vyn med kontoinställningar finns en Logga ut-knapp längst ned som du klickar på för att logga ut.

Vad händer om någon annan använder mitt konto?

Du bör inte låta någon annan använda ditt konto, läs gärna mer om det i våra villkor. Ifall någon olovligt använder ditt konto kan hen hjärtrösta från ditt konto och tippa, precis som om det vore du.

Kan jag telefonrösta med appen?                    

Ja. Om du klickar på artisten i vyn där du hjärtröstar så hittar du två olika knappar: en för att telefonrösta med vanlig kostnad och en för att telefonrösta med högre kostnad, där den högre kostnaden går till Radiohjälpen. När du klickar på knapparna behöver du godkänna att samtalet startas – precis som vanligt när du ska ringa från din mobil.

Appen Melodifestivalen hjälper till med ifyllnaden av alla nummer. Tänk på att telefonröster inte är gratis!

Varför måste ni veta mitt födelseår?

Vi behöver veta ditt födelseår för att kunna dela in dig i korrekt tittargrupp. I Melodifestivalen 2019 introducerades ett nytt röstningssystem, i vilket samtliga användare delas in i sju olika tittargrupper. Varje tittargrupp förfogar över en vissa summa poäng som delas ut till bidragen.


Vad är tittargrupper?

En nyhet i Melodifestivalen 2019 var att alla som röstar delas in åldersbaserade tittargrupper. Alla användare av appen behöver därför uppge födelseår i samband med att de skapar ett konto i appen. Den ålder som du kommer att uppnå under 2020 bestämmer vilken tittargrupp du placeras i.

Tittargrupperna som appanvändarna delas in i har dessutom varsin distinkt färg. Om du t.ex. tillhör tittargruppen 30-44 år är din färg lila. Hjärtat som du röstar med i appen kommer att ha samma färg som din tittargrupp.

Så här ser de olika tittargrupperna ut:

  • Grön - 3-9 år
  • Turkos - 10-15 år
  • Blå - 16-29 år
  • Lila - 30-44 år
  • Rosa - 45-59 år
  • Röd - 60-74 år
  • Orange - 75+

De som röstar via telefon tillhör en sista, åttonde tittargrupp. Denna tittargrupp har ingen färg.

Det står att jag är ett år äldre än vad jag egentligen är?

Baserat på ditt födelseår delas du in i en tittargrupp. Eftersom vi inte vet när under året du är född så skriver vi ut den ålder som du kommer att uppnå under 2020. 

Är det någon åldersgräns på appen?

Nej, men du behöver vara född år 2017 eller tidigare för att vi ska kunna placera dig i en tittargrupp (Se “Varför måste ni veta mitt födelseår?” för mer info).

Jag har andra frågor, hur kan jag kontakta er?

Du når oss genom att mejla till melloappen@svt.se. I appen Melodifestivalen finns även fler frågor och svar i sektionen "Mer om appen".

Vad gör SVT med mina uppgifter?

Det kan du läsa mer om i villkoren.

Personuppgiftsbehandling

SVT behandlar uppgifter om ditt namn, ditt användarnamn, ditt e-postadress, ditt telefonnummer, dina vänkopplingar samt din aktivitet i appen för att vi ska kunna identifiera dig, för att du ska kunna använda våra appar samt för att vi ska kunna se till att apparna fungerar på ett bra sätt.

Ditt namn och användarnamn samt din aktivitet inom våra appar är synliga för andra användare av apparna och kan komma att visas i anslutning till relevanta program.

Du kan även koppla på ditt Google, Apple eller Facebook-konto för att förenkla inloggningen. I detta fall ger du respektive företag information om att du använder våra appar. Om du väljer att koppla på ditt Facebook-konto använder vi uppgiften om vilka dina Facebook-vänner är för att du ska kunna skapa nya vänkopplingar inom våra appar.

All personuppgiftsbehandling sker inom SVT:s publicistiska verksamhet. Det innebär att endast vissa bestämmelser i personuppgiftslagstiftningen gäller för behandlingen, t.ex. reglerna som rör säkerhet för personuppgifter. Vi gör alltid vår yttersta att skydda de personuppgifter vi behandlar genom adekvata säkerhetsåtgärder.

Relaterat

Guide taggad med: App Melodifestivalen